Friday 27 December 2013

Dalam hati ada IMAN~

Assalamu'alaikum..

bila hati meronta-ronta meminta untuk menulis


>>terlintas..==''
bila dipersoalkan ttg IMAN, adakah kita yakin akan IMAN kita kuat..?? mgkin ada yg sombong mngatakan ''IMAN AKU KUAT'' kau ade?? ~saja tambah..


tob'an, tidak ada yg berani mengakuinya..bhkan mgkin ada yg tunduk malu, dan terus refleks diri..mumkin, semoga kita tergolong dlm org2 yg sentiasa bermuhasabah dri. :)




 
~Hatiku berpaksikan IMAN~



bila bercakap soal iMAN, terus teringat akan kisah dimana adanya satu perbualan antra Badiuzzaman Said Nursi dan Nicolas Nicolavich iaitu Jeneral Rusia wktu zaman tu.

sebelum masuk prbualan: muqaddimah dulu dok? 
ok, waktu tu Badiuzzaman dan sahabat2nya dibawah tahanan Nicolas dan tentera2 nya. nk dijadikan cerita, semua tahanan diminta utk bangun dan tunduk hormat kpd Nicolas. dalam semua2 tu, hanya Badiuzzaman ja yg x bngun..maka tubit la hiwar ni:

Badiuzzaman: " aku adalah seorang ulama' dan aku dikurniakan keimanan dlm hatiku, org yg beriman lebih mulia dr org yg x beriman, sekiranya aku tunduk hormat padamu, samalah aku menghina agamaku sendiri.."~ lebih kurg la mafhumnya..

Nicolas pun jawab: " dengn mengatakan aku seorg yg x beriman, samalah engkau menghina aku dan tenteraku, bahkan menghina bangsa dan negaraku, dgn ini kau akan dihukum!!" ~kejam kan..?

setelah dipujuk sahabat2, sehinggakan mereka berkata:'' tuan akan dihukum mati nt" Badiuzzaman, beliau tetap dgn pendiriannya..malah lantas bersuara: aku tidak boleh melakukan hal yg bercanggah dgn peganganku'' 
" aku mengimpikan utk ke alam akhirat dan berada di samping Rasulullah, dan aku hnya perlukan passport utk ke sana, dan inilah satu cara aku utk mndapatkannya..
hebat kan..?? 

sebelum Badiuzzaman dihukum mati oleh Nicolas dan pra tenteranya, beliau tlh meminta utk solat sunat dua rakaat. permintaannya pun diperkenankan.
seusai solat, beliau degan tenangnya pergi ke tempat hukuman tembak dijalankan..
perlakuan Badiuzzaman telah membuat Nicolas berasa kgum dgn beliau..

"kamu tak takut ditembak??" tanya Nicolas.
"saya tidak takut kerana mndapat tiket ke syurga" Badiuzzaman.

Nicolas berasa kagum dgn beliau lantas berkata:
" aku sangka apa yg kamu lakukan utk menghina aku, sbb itulh kamu dikenakan hukuman.sekarang aku faham, kamu bertndak mngikut imanmu, mengikut kehendak agamamu. justeru aku lepaskan kmu"

haa, mantopkan waliullah kita..Badiuzzaman Said Nursi. :)

~kita x akan tahu sejauh mana tahap keimanan kita hatta diacu pistol d kepala sekalipun, belum tentu kita mampu pertahankan iman kita.. ye dak? iman x dpt diwarisi. bersyukurlah krn kita x diuji seperti saudara2 kita di palestin, syiria,mesir dll. justeru, msih dberi peluang utk mantopkan ibadah, akhlak dan iman kita sebagai persediaan hari2 akn dtg, mnalah thu suatu hari nt, kita senasib dgn negara2 lain..wallahua'alam.~

sedikit kata2 dr Ibn 'Arabi:
::segala anugerah yg sesuai dgn hawa nafsumu maka itu adlh ujian, segala ujian yg menyalahi hawa nafsumu, maka itu adalah anugerah::

[keep praying for ISLAM]


syukran lakum.
ana create antum read.
(o_O)

0 comments:

Post a Comment