Monday 30 December 2013

SAIF telah mencuit hatiku~

assalamu'alaikum..
apa khabar semua..?? moga sihat2 blaka deh..


Ha..! apa yang nak dikongsikan hari ni berkaitan dengan SAIF..who is SAIF?? heee
hello...SAIF bukan nama orang la...Nway, i'm still single ok..haha


actually, SAIF tu short form bagi SEKOLAH INTEGRASI AGAMA FAIZIN.. ha, sekolah ni bertempat di Guar Cempedak, yan, Kedah. Alhamdulillah, dengan 13 orang termasuk ana telah dijemput untuk menjadi fasilitator kat sekolah tu.

satu pengalaman yang mungkin takkan dapat di mana-mana sekolah...huhu, sebabnya pelajar2 sekolah ni, hebat-hebat belaka. x percaya?? ok, klu kita imbas balik, time darjah 3,4,5 dulu kita buat apa, main apa, suka apa??? serius, klu ana sendiri, time tu ana masih main-main, buang masa, jarang fikir pasal syurga neraka. mungkin ana bersekolah di sekolah rendah kebangsaan, tapi..klu sekolah rendah agama pun..ana rasa ana tak mungkin jadi budak sebaik pelajar sekolah ni..:)

ok, program yang dianjurkan oleh SAIF ialah Kem Jati Diri " Pimpinan dan Sahsiah''.. pergh. dengar saja diorang punya hadaf utk kem ni pun, dah gerun.. ok, dulu ana x belajar semua ni.. sahsiah ada la juga, tapi pimpinan..hoho, langsung tak ada rasa untuk memimpin.. beza sangat2 dengan ana dulu.. ana bagi banyak 'LIKE' untuk sekolah ni. ~

4 hari 3 malam. masa yang dihabiskan di SAIF begitu bermanfaat. Banyak aktiviti yang telah sekolah dan kami sediakan.. kitorang adakan LDK dan riadhah untuk peserta2 SAIF. feedback yang dapat dari kebanyakan peserta, diorang seronok dengan aktiviti2 yang dianjurkan..mungkin pada awalnya, persediaan kami agak kurang. tapi apa yang kami nampak ialah kekuatan, iaitu kebersamaan kami dalam merancang aktiviti bersama pihak sekolah. positifnya, kami diberi penghargaan yang sewajarnya. Alhamdulillah..

semoga bermanfaat buat mereka.
ok, nak share sikit gambar2 dan aktiviti2 yg dijalankan di SAIF..!!


hari pertama..~ still relax
........


 betul2 semangat adik2 ni..^^
.......



 praktikal ibadah..best sangat2 :)
........



games yang ohsem..!
........








yum2..makan ramai-ramai..ha, cepat habiskan..
........
.......

at the end, kami semua happy sangat2 dapat kenal adik2 yang superb riang and sporting, hope we can meet again in the future..!!


senyum semua....ok, nice pic..!!
........
(min)
.......
(mat)

hehe.. ok, ni ahli group ana yang cute miut..
......

......


“Didiklah anak-anak kalian dalam tiga perkara: mencintai Nabimu, mencintai keluarganya  dan tilawah al-Quran, sebab orang yang memelihara al-Quran itu berada dalam lindungan singgasana Allah bersama para NabiNya dan orang-orang yang suci, pada hari tidak ada perlindungan selain daripada perlindunganNya.” (H.R. Ath-Thabrani dari Ali ra.)

“Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah, lalu kedua orangtuanya yang menjadikan ia Yahudi, Nasrani atau Majusi.” (HR. Baihaqi).

surah luqman: Ayat 17] Hai anakku, dirikanlah solat dan suruhlah (manusia) mengerjakan yang baik dan cegahlah (mereka) dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan (oleh Allah).



''anak-anak ibarat kain putih, kita yang mencorakkannya.'' didiklah dan asuhlah mereka dari kecil dengan cara hidup islam yang benar, melentur buluh biar dari rebungnya.

so, setakat ni dulu ana share dengan antum pada entry kali ni.. see u next time..Nway: happy new year..ucap awal2 hehe LOL :D


ana create antum read
(o_O)


0 comments:

Post a Comment